Mijn Hangaar
Categorieën

Laatste AOPA Nieuws

 

Nieuws: Drones bewezen gevaarlijk voor GA
   (30-07-2017)

In het Verenigd Koninkrijk is men op zoek gegaan naar gestaafde gegevens als het gaat om risico van drones voor bemande luchtvaart. Veel partijen, waaronder AOPA, wijzen al jaren op de gevaren van onbemande ongeschoolde luchtvaart voor met name de General Aviation en laagvliegende hulpdiensten. 
 
 
Bij het onderzoek, dat geschiedde in opdracht van de Britse militaire luchtvaartautoriteit, de lokale vereniging voor verkeersvliegers en het ministerie van transport, is de vrees voor drones gegrond gebleken. Zo toonde de studie de volgende punten aan:
 
 
- Ramen van helikopters die niet gecertificeerd zijn voor birdstrikes, wat met name geldt voor lichtere helikopters, zijn nauwelijks bestand tegen een botsing met een drone, zelfs ver ónder normale kruissnelheden. 
 
- De resultaten van het onderzoek naar gevaar voor lichte helikopters gelden eigenlijk zonder uitzondering ook voor GA-vliegtuigen. 
 
- Hoewel birdstrike-certified cockpitramen beter bestand bleken, raken deze nog steeds zeer zwaar beschadigd bij normale kruissnelheden. 
 
- Staartrotors van helikopters zijn zeer kwetsbaar voor impact. Zelfs de kleinste drone kan tot blade failure leiden. 
 
- Airliners moeten zich zorgen maken bij drones van meer dan 1,2 kilo. Bij drones van 4 kilo werden acceptabele limieten wat beschadiging betreft overschreden. 
 
- De impact van een drone is zwaarder dan bij een vogel van vergelijkbaar gewicht. Wel is gebleken dat ontwerp en materiaalgebruik bij een drone de gevolgen kan verminderen.
 
 
U kunt het volledige rapport hier downloaden.
 
AOPA blijft bij autoriteiten hameren op handhaving en voorlichting van het publiek om ongevallen te voorkomen. Het opleidingsniveau in de GA is hoog. Het is moeilijk verteerbaar dat de veiligheid van duur- en intensief geschoolde privé-vliegers alsnog in het gedrang komt door ongeschoolde particuliere drone vliegers. 
Komt u een drone tegen in de lucht? Dan bent u verplicht hier een AIRPROX melding van maken. 
 
 
 

  Bron: http://www.aopa.nl